Накопичувальна пенсія, яку влада вперто намагається нав'язати українцям, насправді ніякої істотної надбавки до виплат не дасть. Так вважають багато експертів, які вказують на ризики і недосконалості пропонованої системи накопичувальної пенсії.
Нині у Верховній Раді чекають розгляду два законопроекти, що стосуються накопичувальних пенсій: №2683 і №4408.
Законопроект №2683
Цей законопроект можна назвати загальним. Він передбачає обов'язкові відрахування на особистий накопичувальний пенсійний рахунок кожного працівника. Причому ці відрахування платить як сам працівник, так і його роботодавець.
При цьому повинні дотримуватися такі пропорції:
- якщо працівник не хоче відраховувати від своєї зарплати більше 1%, то його роботодавець повинен платити за нього 2% (вони плюсуються до ЄСВ з роботодавця) на його (працівника) накопичувальний внесок;
- якщо працівник згоден платити 2% свого доходу, то роботодавець повинен додати до ЄСВ "від себе" вже 3%;
- якщо працівник готовий платити 3%, то роботодавець зобов'язаний віддати за нього 4%;
- якщо працівник платить 4% і більше, то роботодавець повинен платити за нього не менше 5%.
Законопроект №4408
Цей законопроект пов'язаний зі створенням накопичувальних рахунків для працівників, які трудяться у важких і особливо важких умовах. Вони мають право вийти на пенсію раніше терміну. Причому зараз ця пенсія фінансується їм з Пенсійного фонду. Тепер же хочуть фінансувати ці пенсії з особистих накопичувальних рахунків.
Популярні зараз
Рада підтримала автоматизований арешт депозитів боржників
Раніше Бундесверу: Україна отримала німецькі армійські машини Caracal
При цьому роботодавець буде платити за працівника, який працює в особливо важких умовах, на 15% вище ЄСВ, ніж він платить тепер, а саме - 37% (22% 15%). За працівника, який працює у важких умовах, доведеться доплачувати до ЄСВ 7% додатково, і в сумі він складе 29%.
Зібрані додаткові кошти спрямовуються до Пенсійного фонду, якщо працівнику більше 35 років, і в приватні пенсійні фонди, якщо йому ще немає 35.
В обох законопроектах закладено великий ризик:
- приватні пенсійні фонди можуть збанкрутувати;
- вони можуть неграмотно вкласти гроші майбутнього пенсіонера - так, що ті не дадуть ніякого прибутку;
- приватні фонди можуть "розчинитися" в невідомому напрямку;
- гроші неминуче знеціняться через інфляцію.
Загалом, людина, яка вийшла на довгоочікувану пенсію, отримає від такого фонду, в кращому випадку, в 5 і більше разів знецінені гроші, які майже нічого не коштуватимуть. У гіршому - не отримає нічого.
І, що принципово важливо в цих законопроектах: держава не несе ніякої відповідальності за діяльність цих фондів і за збереження накопичувальної пенсії. Тобто, якщо ці закони будуть прийняті, то вони фактично дадуть заробити лише приватним пенсійним фондам. Решта учасників пенсійної тріади (самі майбутні пенсіонери і їх роботодавці) лише втратять власні гроші і нічого не знайдуть натомість. Тобто, лобіюючи ці закони, владу лише лобіює інтереси приватних фондів, до багатьох з яких вона, не виключено, буде або вже причетна.
"Накопичувальні пенсійні відрахування, в силу обов'язковості їх сплати, є таким собі аналогом податку. Тому розпоряджатися ними має держава і відповідати перед майбутніми поколіннями - теж воно. А ніяк не приватні структури, які сьогодні є, а завтра їх немає - збанкрутували на ризикованих фінансових операціях з грошима потенційних пенсіонерів », - говорить член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.
Що говорить зарубіжний досвід
Накопичувальна пенсія не прижилася в країнах Східної Європи, які намагалися пройти цей шлях раніше за Україну. Тому вони поступово відмовилися від системи створення накопичувальних пенсій через приватні пенсійні фонди.
МОП (Міжнародна організація праці) не радить Україні в нинішніх економічних умовах впроваджувати другий рівень пенсійного забезпечення. Замість цього рекомендують вдосконалювати перший рівень (солідарну пенсійну систему, яка є більш ефективною і більш життєздатною). Однак чи прислухаються до цих рекомендацій вітчизняні законодавці і законотворці, кожен з яких вже бачить себе (свою дружину, куму, тещу, дітей) господарем приватного накопичувального фонду, невідомо.
Нагадаємо, прості арифметичні підрахунки показують, що нав'язувана українцям накопичувальна пенсія - не більше, ніж профанація. Так, людина, яка щомісяця буде відраховувати 4% із зарплати в 10 тисяч гривень, зможе в старості отримувати надбавку до пенсії у вигляді 400 гривень в місяць. Та й ще невідомо, скільки коштуватимуть ці 400 гривень, пройшовши всі кола неминучою інфляції.